Положення про самоосвітню діяльність вчителя та вихователя
1. Загальні положення
Виклики 21 століття зумовлюють вимоги до професійної компетентності учителя. без постійного навчання, підвищення свого фахового рівня сучасному вчителю важко зорієнтуватись у лабіринтах реформ, постійних змінах в освітньому процесі. Самоосвіта вчителя є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Суспільство завжди пред'являло, і буде пред'являти до вчителя найвищі вимоги. Знання не повинні обмежуватися предметом і методикою його викладання. Учитель повинен бути в курсі передових технологій, мати знання в різних сферах суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці та інше. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що сама його робота пов'язана з постійним оновленням.
Велика роль у процесі професійного зростання вчителя належить самоосвіті. Як підтверджує досвід, основними принципами самостійної роботи педагога на всіх етапах удосконалення його професійної майстерності є модель організаційно-педагогічної діяльності через самоосвіту вчителів.
2. Мета самоосвітньої діяльності:
2.1.задоволення інтересів педагогів у постійному підвищенні свого професійного рівня;
2.2.стимулювання творчого потенціалу вчителя на основі сучасного освітнього рівня;
2.3.набуття педагогічними працівниками важливих фахових компетентностей, які дозволяють упевнено орієнтуватися в інформаційному просторі, досягати успіху в професійному самовираженні та відчутно впливають на розвиток школярів.
3. Завдання самоосвітньої діяльності :
3.1. мотивація освітньої діяльності вчителя;
3.2. озброєння знаннями сучасної науки і практики;
3.3. розвиток умінь і навичок самоосвіти;
3.4. стимулювання експериментальної та дослідницької діяльності вчителя.
4. Форми самоосвіти:
4.1. педагогічна рада;
4.2. робота МО;
4.3. творчі групи;
4.4. семінари;
4.5. тренінги;
4.6. лекції;
4.7. відкриті уроки;
4.8. доповідь на засіданні МО тощо
5. Методи самоосвіти:
5.1. діагностика;
5.2. тренінги;
5.3. моделювання ситуацій;
5.4. розробка уроків та позакласних заходів;
5.5. самостійна діяльність;
5.6. самоаналіз та самозвіт;
5.7. опрацювання фахової літератури.
6. Етапи організації самоосвітньої діяльності педагогів:
№ | Етап самоосвітньої діяльності | Зміст роботи | Адміністративний контроль | Продукт діяльності |
1 | Підготовчий | Перспективне та річне планування | Перевірка плану самоосвітньої діяльності | План самоосвіти (річний, перспективний) |
2 | Теоретичний | Знаходження та опрацювання літератури, Інтернет ресурсів та матеріалів передового педагогічного досвіду за обраною темою | Складання списку інформаційних джерел | |
3 | Аналітичний | Впровадження в практику здобутих знань, під час якого відбувається нагромадження педагогічних фактів, їх добір та аналіз, перевірка нових методів роботи | Обмін думками, ознайомлення з результатами самоосвіти колег | |
4 | Узагальнюючий | Аналіз, узагальнення, систематизація нових форм і методів навчально-виховної діяльності, накопичення педагогічних фактів | Моніторинг за станом самоосвітньої діяльності | Оволодіння та застосування сучасних педагогічних технологій, |
5 | Підсумково-контрольний | Підбиття підсумків своєї самоосвітньої роботи, узагальнення спостереження, оформлення результатів | Творчий звіт, складання портфоліо |
Перший етап, організаційний або установчий, який передбачає створення певного настрою до самоосвітньої роботи; вибір мети роботи, виходячи з науково-методичної теми школи та методичної проблеми методичного об’єднання; формування особистої індивідуальної теми, осмислення послідовності дій.
Другий етап – удосконалення теоретичної підготовки з даної проблеми, навчаючий, на якому педагог самостійно знайомиться з психолого-педагогічною та методичною літературою з обраної проблеми, вивчення досягнень науки, ППД тощо.
Третій етап – впровадження в практику здобутих знань, під час якого відбувається нагромадження педагогічних фактів, їх добір та аналіз, перевірка нових методів роботи, постановка експерименту. Практична робота продовжує супроводжуватись вивченням літератури.
Четвертий етап – теоретичне осмислення, аналіз, узагальнення, систематизація нових форм і методів навчально-виховної діяльності, накопичення педагогічних фактів. На даному етапі доречно організувати колективне обговорення прочитаної педагогічної літератури; творчі звіти про хід самоосвіти; відвідування, з наступним обговоренням, відкритих уроків з обраної проблеми та інші колективні форми роботи.
П’ятий етап – підсумково-контрольний, на якому педагог підбиває підсумки своєї самоосвітньої роботи, узагальнює спостереження, оформлює результати. При цьому головним виступає опис проведеної роботи й установлених фактів, їх аналіз, теоретичне обґрунтування результатів, формулювання загальних висновків та визначення перспектив у роботі (виступ на засіданні педагогічної ради, засіданні методичного об’єднання, оформлення портфоліо вчителя, випуску друкованої продукції).
7. Показники ефективності самоосвітньої діяльності учителя:
7.1. якість організованого педагогом навчально-виховного процесу;
7.2. професійно-кваліфікаційне зростання педагога;
7.3. результативність участі учнів у олімпіадах, виставках, оглядах, кількість і якість учнівських науково-дослідницьких робіт;
7.4. будь-які форми пропаганди та поширення досвіду роботи педагога: публікації в періодичних виданнях, виступи та творчі звіти на педагогічних радах, семінарах, , науково - практичних конференціях та педагогічних читаннях;
7.6. підготовка навчально-методичних та методичних рекомендацій посібників, випуск збірок, альманахів;
7.7. підготовка рефератів для курсової перепідготовки.
8. Завершення роботи над темою самоосвіти
Підсумком роботи стає творчий звіт педагога, який може здійснюватися у різних формах: відкритий урок, позакласний захід, доповідь на засіданні МО, участь в роботі педагогічної ради, оформлення папки матеріалів тощо.
Коментарi