Самоаналіз уроку
Самоаналіз уроку – це уявне розкладання (розгляд) проведеного уроку на його складові з глибоким проникненням в їх суть, завдання з метою оцінити кінцевий результат своєї діяльності шляхом порівняння запланованого із здійсненим з урахуванням успіхів та здобуттів учнів.
Рівні самоаналізу уроку:
· емоційний – мимовільний рівень, коли учитель відчуває задоволеність або незадоволеність своєю педагогічною діяльністю;
· оціночний – коли оцінюється відповідність результату уроку цілям і плану, що були розроблені;
· методичний – коли урок аналізується з позицій існуючих вимог до нього.
· рефлексивний – коли визначаються причини і наслідки, що вони мають. Це вищий рівень аналізу, для здійснення якого необхідно застосовувати психолого-педагогічну теорію.
Самоаналіз уроку
Варіант 1
1. Характеристика класу
А) Розглядається структура міжособистісних відносин: лідери, аутсайдери; наявність угрупувань, їх склад; взаємодія структур особистих взаємовідносин і організаційної структури класу.
Б) Необхідно дати характеристику недоліків біологічного розвитку учнів: дефекти зору, слуху; соматична ослабленість; особливості вищої нервової діяльності (надмірна загальмованість або збудженість); патологічні відхилення.
В) Характеристика недоліків психічного розвитку: слабкий розвиток інтелектуальної сфери тих чи інших членів учнівського колективу; слабкий розвиток вольової сфери в окремих учнів; слабкий розвиток емоційної сфери особистості. Далі розглядається характеристика розвитку психічних властивостей: відсутність пізнавального інтересу, потреби в знаннях, установки на навчання; недоліки у ставленні особистості до себе, вчителя, сім’ї, колективу.
Г) Аналіз недоліків підготовленості учнів класу: прогалини у фактичних знаннях і вміннях; проблеми у навичках учбової праці; дефекти у звичках і культурі поведінки.
Д) Розгляд недоліків дидактичних та виховних впливів школи, після чого – недоліків впливу сім’ї, одноліток, позашкільного середовища.
Примітка. Зрозуміло, зовсім не обов’язково під час кожного самоаналізу уроку давати таку подобну характеристику класу, в якому він проходив. Однак самоаналіз уроку вчителем відрізняється від його аналізу керівника тим, що він зорієнтований не тільки на конкретний клас, але й на конкретних учнів.
2. Аналіз зовнішніх зв’язків уроку: встановлення місця і ролі даного уроку у темі, що вивчається; характер зв’язку уроку із попередніми та подальшими уроками.
3. Характеристика триєдиної мети уроку з опорою на характеристику класу: чого треба досягнути в знаннях і уміннях, виходячи із специфіки учнівського колективу; який виховний вплив на учнів; які якості розвивати.
4. Характеристика задуму уроку (план):
Ø що собою представляє зміст учбового матеріалу;
Ø як будуть засвоювати його учні, тобто які методи навчання і форми організації пізнавальної діяльності;
Ø яку частину матеріалу вони можуть засвоїти самі;
Ø яка частина матеріалу потребує допомоги учителя під час його засвоєння;
Ø що необхідно міцно засвоїти, а що використовувати тільки для ілюстрації;
Ø що з вивченого раніше необхідно повторити і на що спиратись під час вивчення нового;
Ø як закріпити те, що вивчено;
Ø що буде цікавим і легким, а що – важким;
Ø яким чином будуть досягнуті на уроці виховні та розвиваючі задачі.
5. Як був побудований урок, виходячи з його задуму? Характеристика етапів уроку виділення навчально-виховних моментів, які найбільш позитивно або негативно вплинули на хід уроку, на формування кінцевого результату.
6. Структурний аспект самоаналізу: подобний аналіз етапів, які, на думку вчителя, мали найбільш сильний позитивний або негативний вплив на формування кінцевого результату уроку; аналіз відповідності в межах цих моментів завдань, змісту, методів і форм (доведення оптимального вибору).
7. Функціональний аспект аналізу: визначається, наскільки структура уроку відповідала поставленій меті, задуму уроку, можливостям класного колективу. Виділяються найбільш вдалі та невдалі моменти діяльності учителя і учнів; аналізується відповідність стилю відносин учителя і учнів успішному формуванню кінцевого результату уроку.
8. Оцінювання кінцевого результату уроку: оцінка якості знань, умінь і навичок, отриманих учнями на уроці, визначення невідповідності між поставленими завданнями і реальним кінцевим результатом уроку. Причини цієї невідповідності; оцінка досягнення виховних і розвиваючих завдань уроку; висновки та самооцінка уроку.
Самоаналіз уроку
Варіант 2
1. Яке місце даного уроку в темі, розділі, курсі? Його зв’язок з попередніми уроками? | |
2. Які особливості класу були враховані під час планування уроку? | |
3. Які завдання планувалось вирішити на уроці? На чому ґрунтується такий вибір завдань уроку? | |
4. На чому ґрунтується вибір структури і типу уроку? | |
5. На чому ґрунтується вибір змісту, форм і методів навчання (за елементами уроку)? | |
6. Які умови (навчально-матеріальні, гігієнічні, мораль-но-психологічні, часові тощо) були створені на уроці? | |
7. Чи були відхилення від плану уроку? Чому? Які саме? До чого вони призвели? | |
8. Як можна оцінити результати уроку? Чи розв’язані його завдання? Чи не було перевантаження учнів? | |
9. Які висновки можна зробити на майбутнє з результатів уроку? |
Коментарi