«Торкнутися краси можна тільки серцем»

Виховну годину підготував і провів вихователь екіпажу "Дельфін" Манцевич Є.В.

Мета.Вчити дітей любити і берегти природу рідного краю, виховувати доброту і великодушність; розвивати емоційно – чуттєву сферу, образне мислення, спостережливість, пам'ять, увагу, логічне мислення, естетичні смаки.

1. Організація групи до роботи.

2. Оголошення теми і мети заняття.

Розповідь казки В.Сухомлинського про те, як хлопчик стріляв із рогатки в пташку,що літала над гніздом з пташенятами. Він убив пташку. Це побачив учитель і сказав хлопчикові, щоб той прийшов наступного дня і подивився у гніздо. Хлопчик цього не зробив, він плакав, бо зрозумів, що пташенята загинуть…

- Що ви можете сказати про поведінку хлопчика?.

- Як ви ставитесь до вчинку хлопчика? Чому?

Вихователь.

- Сьогодні ми будемо говорити про природу: про птахів, про рослин і тварин. І про те, як можна побачити красу, що оточує нас. Сьогодні ми ще раз переконаємось, що торкнутися краси можна лише серцем.

3. Бесіда за репродукцією картин.(Додаток)

Вихователь.Мальовнича і неповторна природа нашої рідної України. Уважно розгляньте картини. Уявіть собі, що у мене в руках чарівна палична, я змахну нею – і ми опинимось серед цієї розкішної природи. Присядемо, підставимо свої обличчя сонечку, вдихнемо запах трави і свіжого повітря. А щоб перевірити, як добре ви знаєте природу рідного краю, я загадаю вам загадки.

4. Робота над загадками.

* Всі пани скинули жупани, а один пан не скинув жупан.

( листяні дерева і сосни)

· Прилетіли гості, сіли на помості.

Без сокири, без лопати поробили собі хати. (пташки)

· Влітку сіренький, а взимку біленький,

Довгі вуха має, швидко стрибає. (заєць)

· Влітку любить полювати, взимку – у барлозі спати.

Як зачує він весну – прокидається від сну. (ведмідь)

· Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле – біле

І за вітром полетіло.

( кульбаба)

5. Виконання вірша «Насінина кульбаби» - Марʹянецька А.

- Ой, не ріж, ой, не рви! –

Проситься кульбаби цвіт.

Між покосами трави

Сонечком кульбаби цвіт.

Замість жовтих обідків

Голочки пухнасті,

Щедро промінець зігрів

Срібні та пухнасті.

Там насіння визріва,

Щоб зійти весною.

Зажовтіють кульбабки

Знов поміж травою.

Вихователь.

- Які ще польові квіти ви знаєте, або квіти, які ростуть у лісі?

6. Виконання вірша «Барвінок» - Зозуля С.

Барвінок мій хрещатий,

Зелений, дрібний.

Ой, я ж тебе викохала,

Хороший, рясний.

Я садила, поливала

Тебе на весні.

Я ж думала на віночок

Згодишся мені.

Барвіночку, сині очка,

Мій весняний голосочку!

Ти завжди живеш зі мною,

І весною і зимою,

Барвіночку, ясний цвіте

Ти на синю зірку схожий

І в житті моєму світлім

Любим променем погожим.

Бо давно, ще мабуть з малку

Піснею запав у серце

Про Наталку про Полтавку

Про озерце, про відерце.

Як Василько чорні брови, за рікою сіно косить.

Мені вітер із діброви голос хвилею доносить.

І тобі вітання любе

Мій барвіночку промінний

Бо теплом мене голубить

Наче пісня з України.

Вихователь.Дуже люблять на Україні червону калину. Калина – образ вродливої, ніжної, щедрої дівчини – українки. Коли козак вирушав у далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм та давала в дорогу хліб з калиною, а наречена прикріплювала до коня гілочку калини, що потім нагадувала йому домівку, матір, кохану. Не злічити легенд, переказів, пісень та інших видів народної творчості про калину. Найдеш у гаю калину, та й пригадай, що як любила моя дитина її колись. Це слова Т.Г.Шевченка. Він дуже любив калину, і в Кобзарі слово калина вживав аж 385 разів. Калина й Україна – нероздільні. Калина полюбила українську землю, а люди України шанують її за пишну вроду і цілющі властивості.

Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма

Без калини, нема України,

Без народу, Вкраїни нема.

- А чи знаєте ви, що багато із цих рослин називаються лікарськими?

- Чому їх так називають?

7. Легенда про грицики звичайні – Борсук Г.

Одного разу сільський хлопчик – пастушок Гриць пас у полі худобу й ненароком поранив собі ногу. Оскільки під рукою нічого іншого не було, хлопчик вирвав пучечок якоїсь трави, що росла неподалік і приклав до рани. Як же здивувався він, коли біль поступово затих, перестала йти кров. Отак люди і назвали рослину - грициками, на честь пастушка Гриця. У народній медицині її використовують як знеболюючий і кровоспинний засіб.

- А які легенди, казки про рослини ви знаєте?

8. Легенда про червоний мак – Яковлев І.

Ось послухайте яку легенду склав народ про червоний мак. Коли половці напали на Русь, то взяли в полон багато красивих дівчат, серед них була і княжа дочка. Вона славилася своєю вродою. Ворожий вожак хотів залишити її для себе дружиною, але вона плакала і не погоджувалася. І ось одного разу до неї в шатер прийшла стара жінка, яка розповіла їй про тяжку свою доля. Коли вона була молодою, то її також хотів взяти собі в дружини ворожий ватажок, але потім, зганьбивши її, покинув. Тепер вона хоче допомогти дівчатам полонянкам. Стара жінка заварила маківок і підлила відвар у чай ворогам. Вони заснули і красуня дівчина і інші полонянки встигли втекти. Так червоний мак врятував від ганьби і полону дівчат.

9. Пізнавальні завдання.

- Діти, а ось,певне, сорока – білобока пошту розносила та й аркуш загубила. Що ж на ньому?

- Та тут кросворд, напевно, несла його у лісову школу. Може спробуємо і ми розгадати?

По горизонталі:

1.

Куди ступеш – всюди маєш,

Хоч не бачиш, спочиваєш. ( повітря)

5.

Уночі гуляє, удень спочиває.

Має круглі очі, бачить серед ночі. (сова)

6.

Чорне сукно лізе у вікно.( ніч)

7.

Узимку біле, навесні чорне,

Влітку зелене, восени стрижене.(поле)

10.

Тисяча братів одним поясом підперезані. (сніп)

11.

Що у полі половіє, коли вітер віє?(жито)

13.

Хто сіно трьома зубами їсть? (вила)

14.

Мене частенько просять, ждуть,

А тільки припущусь – ховатися почнуть. ( дощ)

15

Що то за гість, що темряву їсть? (день)

16. Квітка гарненька, на сонечко схожа,

Краї біленькі, всередині жовта.( Ромашка)

По вертикалі:

2.

Взимку білим цвітом сад розцвів, неначе літом. (іній)

3.

Без рук, без ніг, а в’ється, як батіг. (квасоля)

4.

Сам вечірньої години заховався в кущ калини.

На сопілочці одній грає пісню чарівну. ( соловей)

8.

У вогні не горить, у воді не тоне.( лід)

9.

Йшла зоряниця, красна дівиця,

Через коси, гублячи сльози…

Місяць дивився і засмутився.

Сонечко встало – слізки зібрало. ( роса)

12.

В морі плаває не кіт, а звичайна риба -…(кит)

1. 2.
3 4.
5. 6. 7.
8. 12.
10 11
9.
13. 14. 15.
16.

10. Вірш Анатолія Костецького «Старий каштан» -

Старий каштан за вікнами

Клас затіня! – сказали.

І от, щоб стало світло нам,

Взяли його й спиляли.

Тепер свої густі гілки

До нас не тягне дерево,

І не свистять для нас шпаки

У кроні на перервах.

Травневі вогники свічок

Не спалахнуть на сонці,

І плід, неначе їжачок,

Не вмоститься в долоньці.

І вже на стовбурі вгорі

Не з’явиться ніколи

Старе рівняння школярів:

«Оленка + Микола».

Щоб стало в класі світло нам –

Старий каштан спиляли…

Зробили ніби й правильно,

Та в класі темно стало…

- Чому в класі стало темно, коли зрізали дерево?

- Чи відчували ви коли – небудь жаль за загубленим деревом?

- А хто із вас посадив за своє життя дерево?

- А ось послухайте пригоду Петрика, Сашка і Катрусі

11. Моделювання ситуації

Перед Новим роком Сашко, Петрик і Катруся взяли санчата і поїхали до лісу, що був неподалік, щоб зрубати до свята ялинку. Кругом сніг. Діти довго шукали деревце. І нарешті знайшли таке, яке хотілося: невелике, крислате, густо вкриті голочками гілки. На ялинці іскрився сніг, і схожа вона була на казкову красуню. Діти замилувалися красою. Петрик взяв сокиру – спурхнула і тривожно крикнула пташка, а в Катрусі впала сльоза…

- Спробуйте продовжити розповідь.

- Чи обов’язково потрібно було рубати деревце, щоб новорічне свято було веселим і щасливим.

- Що залишилось на місці зрубаної ялинки?

12. Моральна ситуація. Тест.

Віра і Оленка пішли до лісу по гриби. Довго збирали їх, а потім сіли під кущем пообідати. Витьохкував пісні соловейко. Віра поїла і викинула рештки під кущ, а Оленка заховала сміття до кошика.

- Навіщо ти ховаєш? Викинь, адже ніхто не бачить, - сказала Віра…

- Діти, візьміть аркуш паперу і виберіть правильну, на вашу думку, відповідь.

А) Оленці треба погодитись і викинути;

Б) Заховати у кошик, не погодитись із подругою;

В) Ви зробите по – іншому,

Г) Ви не знаєте, як бути.

- А знаєте, як вчинила Оленка?

Вона сказала: «Ні Віро, не викину я сміття під кущ Мені перед соловейком соромно.»

13. Підсумок заняття

- Подумайте і скажіть, чи можна зрозуміти красу рослини, зірвавши її і милуючись нею?

- Чи можна милуватись тваринкою, яку позбавили волі і чекають від неї радості?

- Ось як сказав поет П. Гвездослав:

Я зірвав квітку – і вона загинула.

Я спіймав метелика –

І він умер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів,

Що торкатися КРАСИ

Можна тільки серцем.

А. Костецький « Не хочу!» - Марʹянецька – А.

Метелика ловити я не хочу:

Він – квітка неба,

Хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,

ЇЇ додому я не понесу,

Бо вдома їй джмеля не погойдати

І не попити ранками росу!

І ні стеблинку, гілку чи травинку

Я не ображу:

Це страшенний гріх!

Бо в кожній з них

Живе тремка живинка,

Що світиться довірою до всіх…

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.